VZOROVÉ JÍDELNÍČKY PRO DĚTI 11-15 LET

JÍDELNÍČEK – PRO CHLAPCE

energie: 58,0 kcal/kg/den
sacharidy: 5,5 g/kg/den
tuky: 3,5 g/kg /den
proteiny: 1,0 g/kg/den

Snídaně:
ovesné vločky 40 g, banán sušený 20 g, švestky sušené 20 g, vlašské ořechy 10 g, rozinky 25 g, bílý jogurt 100 g, celozrnný toustový chléb 50 g, máslo 10 g, čaj mátový 150 ml

Dopolední svačina:
banánovomrkvový chléb 50 g, máslo 10 g
probiotický jogurtový nápoj 100 ml

Oběd:
Hovězí polévka se zeleninou a nudličkami 100 ml
Krůtí prsa 80 g, brokolice 30 g, mrkev 50 g, hrachové lusky 50 g
jablko 50 g

Odpolední svačina:
Ovocný zimní salát (mandarinka 30 g, banán 30 g, vařená rýže 50 g, vlašské ořechy 10 g, rozinky 15 g, med 10 g)

Večeře: 
zapečené těstoviny s tuňákem a olivami (těstoviny 50 g, olivy 30 g, tuňák 50g, polotučné mléko,vejce, sýr Eidam 30% 10 g, olej, bazalka, estragon) zeleninový salát (rajčata 50 g, zelená paprika 50 g, sýr feta 25 g, olivový olej)

Druhá večeře:
grapefruit 50 g, pomeranč 50 g

Tekutiny: 
minerálka 1 100 ml, voda neperlivá 700 ml
Nutriční hodnoty u 48 kg dítěte:
energie: 2 800 kcal
bílkoviny: 48,0 g
tuky: 168,9 g
sacharidy: 265,5 g

A co na to odborník na výživu?
Předpokládám, že jde o jídelníček pro chlapce velmi aktivního a ne pecivála, jehož jediným zájmem je jeho PC. Vzhledem k tomu, že se jedná o období intenzivního růstu a sportujícího chlapce, přimlouval bych se za mírně vyšší podíl kvalitních bílkovin. Jinak se jedná o velmi pestrý a vyvážený jídelníček. Jen ta snídaně mi přijde trošičko objemově velká…

JÍDELNÍČEK – PRO DÍVKY

energie 45,0 kcal/kg/den
sacharidy: 3,7 g/kg/den
tuky: 2,8 g/kg/den
proteiny: 1,0 g/kg/den

Snídaně:
celozrnný toustový chléb 50 g
pomazánka z papriky a tvarohu: tvarohový sýr 50 g, červená paprika 30 g, rajče 30 g čaj mátový 150 ml
Dopolední svačina:
ovocný salát s praženými ovesnými vločkami: ovesné vločky 30 g, broskev 50 g, jablko 40 g, banán 20 g, meruňky 30 g
pomerančová šťáva 100 ml

Oběd:
pórková polévka s bramborem a zeleninou 100 ml
vepřová panenka 80 g, kukuřice 30 g, červené fazole 20 g vařená rýže 50g
rajčata 50 g, červená paprika 30 g, balkánský sýr 20 g, olej olivový

Odpolední svačina:
banánovomrkvový chléb 50 g, máslo10 g, sýr žervé 75 g
salát: strouhaná mrkev 40 g, ananasový kompot 40 g

Večeře:
ledový salát 30 g, salát polníček 20 g, rukola 10 g, losos marinovaný 50g, citron, parmazán, olivový olej, bylinky
celozrnný chléb 5 0g, máslo 10 g
citrónový sorbet 50 g

Druhá večeře:
sušený banán, rozinky, sušené jablka a meruňky 100 g

Tekutiny:
Minerálka 1000 ml, voda neperlivá 900 ml
Nutriční hodnoty u 49 kg dítěte:
energie: 2 200 kcal
bílkoviny: 49,0 g
tuky: 137,2 g
sacharidy: 181,3 g

A co na to odborník na výživu?
Mě se tento jídelníček moc líbí. Jen mám jednu velkou obavu. Dnešní dívky moc nesportují, spíše vůbec… A vzhledem přetrvávajícímu ideálu anorektických krásek se bojím toho, že prosadit tento jídelníček, společně s pohybovými aktivitami, bude u mnoha pubertálních dívek nadlidský úkol. Ale pokud se najdou dívky, které jsou ochotny jak sportovat, tak i zdravě jíst je to pro odborníka na výživu balzám na nervy:)

PÁRTY, PÁRTY, PÁRTY!!!

Jak jinak se sejít s kamarády, s vytouženými idoly jejich srdcí, jak naplnit své představy o „správném dospívání“ lépe než na párty? Stačí oznámit rodičům, že na víkend pojedou sami a doma bude mejdan. Jako rodič máte snahu volat linku důvěry, rušit slíbené návštěvy, ale nakonec většinou povolíte tlaku své ratolesti a uvolníte prostor. Pravda, celý víkend nespíte a čekáte telefonát policie. Vracíte se domů s obavami, že vaší domácností prošlo něco horšího než vlna „tsunami“.

I když to vaše obavy nezmírní, buďte alespoň „moderní rodič“. Váš potomek si asi nenechá moc mluvit do programu mejdanu, natož do výběru hudby, ale zkuste alespoň doporučit „Party menu“. Budete tak mít možnost se alespoň trochu na mejdanu svých dětí podílet, zároveň Vám to dá možnost o průběhu akce lépe a snáze komunikovat.

Tady je náš tip.

Návrh na „Párty menu“ pro 8-10 lidí

Banánové jednohubky:
2 balíčky dětských piškotů, 5 středně velkých banánů, čokoláda na vaření, bílá čokoláda, ztužený tuk, kokos, čokoládová rýže, párátka

Lehký ovocný salát:
4 banány, 100 g jahod, 4 kiwi, 2-3 bílé jogurty

Opražené ovesné vločky míchané se sušeným ovocem (banány, meruňky, maliny, jablka, rozinky, kokos)

Ovocné špízy se zeleninou (jablka, mrkev, kedlubna, kiwi, hroznové víno…)

Kuřecí maso plněné banány a šunkou (8 plátků kuřecích prsních řízků, 200 g šunky, 4 banány, 60 g rozinek, hladká mouka, olej, sůl)

Banánový koktejl:
4 banány, 2 bílé jogurty, 2 vanilkové pribináčky, mléko polotučné 200ml

Sýrová mísa s hroznovým vínem, ananasem a vlašskými ořechy (200g sýru Blaťácké zlato, 100g sýr Hermelín, 200g sýr cihla, 100g sýr Madeland, 100g uzeného sýra, hroznové víno, ananas, vlašské ořechy)

Zeleninová mísa (rajčata, zelená, červená a žlutá paprika, okurka salátová, cibule šalotka, olivový olej, bylinky, sýr balkánský)

Celozrnné pečivo, celozrnný toustový chléb, máslo

Ovocné džusy, voda, minerálka, šampaňské „Rychlé špunty“, limonáda Top Topic, Zázvorová limonáda. 

A co na to odborník na výživu?
Nejhezčí menu:). Pro mě je toto dětské menu ideální i pro párty nás dospělých. Párty přeci nejsou, promiňte mi ten výraz – „žracím meetingem“, ale společenskou akcí, kdy má jídlo pouze umocnit příjemné setkání a účastníky lehce občerstvit. Ne umrtvit. Samozřejmě, u dospělých je vhodné Rychlé špunty a limonády nahradit kvalitními víny a sektem:).

ODBORNÁ SPOLUPRÁCE:

MUDr. Miroslava Adamcová (Gastroenterologická ambulance KDDL VFN a 1. LF UK Praha)
Ing. Petr Havlíček (odborný poradce na výživu)

Comments are closed.