Co je to Paleo stravování

Pokud se alespoň trochu zajímáte o zdravé stravování ao výživu, která podporuje sportovní výkon, s velkou pravděpodobností jste již něco slyšeli o Paleo dietě. Jako mnoho jiných nutričních programů, i Paleo se opírá o některé základní zásady.

Co je to Paleo stravování
Původ této diety je v dávných časech, kdy lidé ještě žili v jeskyních, a kopíruje stravovací návyky našich dávných předků. Civilizační onemocnění, mezi které patří obezita, cukrovka nebo srdeční choroby, jsou připisovány moderní stravě se značným zastoupením zpracovaných jídel a polotovarů.

Hlavní myšlenka Paleo stravování spočívá v tom, že máme konzumovat jídla v co nejpřirozenější formě. Patří sem hlavně maso, ryby, vejce, zelenina a ovoce, ořechy a některé oleje (např. Kokosový nebo olivový). Taková strava mě převahu tuků nad sacharidy, bílkoviny jsou udržovány přibližně na úrovni sacharidů. Vyhnout se máme mléčným produktem, luštěninám, obilovinám a obecně zpracovaným pokrmem.

Paleo má mnoho příznivců, ale na druhé straně je také velký počet těch, kteří tuto dietu považují za poměrně dost omezující. Je to hlavně kvůli tomu, že jsou zakazovány celé skupiny potravin, mezi nimiž se najdou i takové, kterým jsou připisovány několik pozitivní účinky na naše zdraví (například bílý jogurt v případě mléčných výrobků nebo fazole, pokud vyzvedneme zástupce luštěnin).

Lidé, kteří déle dodržují principy Paleo stravování, zvyknou často vyzdvihovat to, že mají více energie a cítí se celkově lépe. Pozitivem je to, že Paleo dieta nezpůsobuje takové výkyvy krevního cukru, jak je to běžné při moderním stravování nebo při dietách s vyšším zastoupením sacharidů. Hladiny krevního cukru jsou při ní ustáleny a je proto dobrou prevencí před cukrovkou.

PALEO

Paleo dieta a hubnutí
Další dobrá zpráva je zde pro ty, kteří mají za hlavní cíl zhubnout. Vyznavači Paleo stravy příjmu v každém jídle v průměru méně kalorií, ale jsou stejně nasyceni jako ti, kteří mají běžnou stravu. Je to způsobeno tím, že naturální a rostlinné potraviny vyvolávají rychlejší pocit nasycení (konzumujete více vlákniny a potravin s vyšším obsahem vody).

Všechny doporučené potraviny Paleo diety se navíc vyznačují tím, že jsou nutričně bohaté. I když přijmete méně kalorií v porovnání s běžnou stravou, půjde o kvalitnější a lépe operativnějšími kalorie, žádné prázdné kalorie.

A nezapomínejte, že není všechno jen o bílkovinách, sacharidech a tucích. Pro naše tělo jsou nesmírně důležité i mikroživiny, antioxidanty nebo fytochemikálie, kterých je v naturálních zdrojích nejvíce. Naše tělo je schopno provést větší množství práce, když mu dodáváme stravu, kterou může snadno zpracovat az níž má potřebné živiny a mikroživiny.

Vidíte tedy, jaké hlavní pozitiva plynou z dodržování Paleo diety. Tento způsob stravování se vlastně snaží najít co nejvhodnější potravinové možnosti, nutričně bohaté pokrmy a současně odstranit problematické skupiny potravin a ty potraviny, které naši předkové nekonzumovali.

Ano, či ne?
Všechno to zní logicky a moudře. Paleo dieta funguje dobře i v praxi, ale je na vás, zda její principy uplatníte ve vlastním stravování. Potraviny, které zakazuje (mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny), mohou být pro někoho rizikové (např. Kvůli laktóze nebo lepku), no pro jiného mohou být prospěšné a sloužit jako zdroj několika cenných látek.

Comments are closed.