5 způsobů jak proteiny podporují spalování tuků

Proteiny mají v organismu kromě budování svalové hmoty a její ochrany mnoho jiných úkolů. Dostatečné množství a správný výběr bílkovinných jídel zajišťuje i podporu spalování tuků (přímými i nepřímými cestami).

Snižují chuť na sacharidy a celkově potlačují hlad
Mnoho lidí má problém s tím, že přijímají nadměrné množství sacharidů, což se pak odráží na rychlejším přibývání a ukládání tuků. Bílkoviny s sebou přinášejí řadu složek podílejících se na zamezení vzniku hormonálních a metabolických nerovnováh, které způsobují i zvýšenou chuť na sacharidové jídla.

Složkou proteinů je například glutamin, který může mozek využít jako energetický zdroj a prostředek k omezení potřeby sáhnout po cukrech. Také je zde karnitin a ten je zodpovědný za transport tuků do buněk, kde jsou využívány ve formě energie. Pokud jsou energetické hladiny stabilizované, touha po dodání další energie ve formě jídla je potlačena.

Proteinové jídla jsou syté (hlavně když si přidáte i zeleninu a nějaké zdravé formy tuků) a výraznou měrou dokáží přispět k celkovému snížení přijatých kalorií během dne. Studie uvádějí, že i poměrně malé navýšení bílkovinného příjmu (zhruba o 20%) může pomoci zredukovat denní příjem energie o asi 400 kalorií.

 

portrait of a young woman pulling her hair

portrait of a young woman pulling her hair

Méně kortizolu a omezení negativních projevů stresu
Pravidelný hlad a častá potřeba sáhnout po dalším jídle, zejména po „dobrotách“ z rychlého občerstvení, představují jeden z hlavních indikátorů, že daný jedinec nemá stabilizované hladiny kortizolu. Konzumace bílkovin umí pomoci optimalizovat hormonálních hladin a přirozených biorytmů organizmu. Potlačuje tvorbu kortizolu (stresový hormon) a grelínu (hormon vyvolávající pocit hladu) za současné podpory tvorby leptinu (hormon ve vyšších množstvích potlačující hlad).

Stabilizaci krevního cukru a funkcí inzulínu
Pokud lidé přijímají dostatek proteinů, hlavně z naturálních a kvalitních zdrojů jako maso, ryby nebo vejce, dochází ke dvěma věcem, které jsme již zmínili: pocit hladu je více pod kontrolou a celkový příjem sacharidů je snížen.

Tato kombinace je klíčová také z toho důvodu, že výraznou měrou přispívá ke stabilizaci krevního cukru a snižuje hladiny hormonu inzulínu. Je to velmi důležité nejen tehdy, když chcete efektivně hubnout, ale má to vliv i na mnoho jiných procesů v těle. Přílišné výkyvy krevního cukru a inzulínu jsou nebezpečné ze zdravotního hlediska, ovlivňují složení těla i výkonnost.

Proteiny vylepšují celkovou skladbu těla</strong>
Posílená proteinová syntéza a antikatabolický efekt způsobují v konečném důsledku to, že daný jedinec má větší procento svalové hmoty. A když máte více svalů, váš metabolismus pracuje na vyšší obrátky iv klidovém stavu, čímž se zvyšuje energetický výdej.

To vedle zabezpečené ochraně svalové hmoty díky pravidelnému příjmu bílkovin znamená, že spalování tuků může být o něco lehčí. Úspěšnost diety se neměří podle toho, kolik kilo celkově se nám podaří hubnout, ale podle toho, jak se změnila skladba těla.

Hlavním důvodem, proč se lidem běžně stává to, že po dietě ihned rychle přiberou, je výraznější ztráta svalové hmoty během diety (i kvůli nedostatečnému příjmu bílkovin). Jejich poměr svalové hmoty k tuku zůstane přinejlepším nezměněn (častokrát i horší než původně), což znamená zpomalení metabolismu a nižší energetické nároky. Když se pak vrátí k běžné stravě, váha poměrně rychle vyletí nahoru a poměr svalů k tělesným tukem se ještě více zhorší.

Zlepšují kvalitu spánku a regeneraci
Je velmi těžké hubnout, když má člověk dlouhodobě nedostatečný a nekvalitní spánek. Regenerační a ochranné vlastnosti proteinových složek jsou dobře známé, ale méně se mluví o tom, že bílkoviny mohou podporovat i náš spánek. Bylo dokázáno, že lidé s dostatečným příjmem bílkovin mají kvalitnější spánek bez častějšího probouzení. Připisuje se to i tomu, že proteiny ovlivňují rovnováhu neurotransmiterů, které kontrolují bdělost a ostražitost.

Comments are closed.